Från Alingsås till Änglagårdsland
Vad sägs om en tvådagarsresa där den första dagen lämpar sig extra bra för de allra yngsta i resesällskapet och där dag två avslutas på en plats som en gång i tiden benämndes som Häradets förnämsta gods och herresäte.

Tvådagarsresa från Alingsås till Änglagårdsland

Klicka för adresslista, utskriftsvänlig pdf.

DAG 1

Vår första dag omfattar två trädgårdar där vi börjar med en lustresa med ett anrikt tåg och därefter tillbringar vi eftermiddagen i den romantiska parken på promenadavstånd till mysiga Alingsås.

Gräfsnäs Slottsruin och park, Wasaallén 8 466 95 Alingsås
Nolhaga Park, Nolhaga allé 9, 441 55 Alingsås

Dagens första besöksmål når vi genom att ta plats på det anrika museitåget som utgår från stationen Anten (för avgångstider, priser, parkering – se hemsida www.agj.net). Vi färdas i sakta gemak utefter sjön Anten och det känns verkligen som vi förflyttas tillbaka i tiden. På tåget finns lokförare, eldare och tågbefälhavare, alla klädda i tidstypiska kläder. Resan är ca 12 km lång och när vi kommer fram har vi bara några minuters promenad innan vi är framme vid Gräfsnäs Slottsruin och park. Här kan alla med spring i benen få utlopp för sin energi. Det vidsträckta grönytorna lämpar sig väl för aktivitet, lek och upptäckarglädje. De gamla byggnaderna från 1700- och 1800-talet väcker vår nyfikenhet och vi skänker en tacksamhetens tanke till Bjärke hembygdsförening som tar hand om dem så väl. Slottsruinen är också den imponerande. Eftersom solen skiner passar vi på att bada vid den fina badstranden. Den medhavda lunchkorgen smakar extra bra nu och för den som vill ha mer att äta eller fika så finns både kiosk och restaurant på området. Nöjda vänder vi tillbaka till ångtåget som tar oss tillbaka till Anten där vi parkerat bilen.

Blommande kulle i Gräfsnäs park. Foto: Malva Adrell

Dagens andra besöksmål är Nolhaga Park, en grönskande oas som erbjuder mycket att se och göra. Parken är av engelskt, romantiskt snitt och själva slottet är en patriciervilla i italiensk nyrenässansstil. Här njuter vi av vackra planteringar, träbroar och flera dammar. Vi tittar lite extra noga på den nyplanterade engelska trädgården, som den välrenommerade trädgårdsdesignern Susie White skapat. Trädgården flyttades hit under 2024 från Jonsereds trädgårdar. Trädgården ingår i ett kulturellt utbyte mellan Sverige och England som Trädgårdsresan är värd för.

Barnfamiljer ser ut att trivas här då det finns en stor, härlig utflyktslekplats, djur att titta på och klappa och för de något äldre erbjuds frisbeegolf. Det stora berget bakom lekplatsen lockar till familjevänlig ”bergsklättring”. Här finns även ett spännande sumpskogsområde benämnt Kongo. När vi går där känns det verkligen som en svensk regnskog! Den vidsträckta parken inbjuder till både aktivitet och picnic. Det finns otaliga platser att välja på när vi ska ta det sista ur matsäcken. Den härliga utflykten i Nolhaga avslutar vi med en god glass från caféet. Och det är även där och då som vi sätter oss och tar beslutet att övernattning ska ske i Alingsås, som bara ligger ett stenkast bort från parken. För boendealternativ, se vastsverige.com. Alingsås är staden som är känd som caféernas stad och det passar ju oss bra. Låg träbebyggelse, mysiga gator och gränder, ett perfekt ställe helt enkelt.

Idyllisk promenad genom Nolhaga park. Foto: Malva Adrell

DAG 2

Vår andra dag handlar om dahlior, ekologisk odling, närodlat och lokalt och avslutas på ett säteri i en bygd vars natur inspirerat till storfilmer. Allra sist nämns ett spöke, men det skrämmer inte oss!

Grustorps Plantskola, Skabo 120, 523 99 Hökerum
Dahlias by Linn, Kyrkby 1, 524 96 Ljung
Wardins, Jäla Korsgården 2, 521 55 Floby
Årås säteri, Kölingared 112, 565 93 Mullsjö

Vår andra dags första besöksmål når vi efter en knapp timmes bilresa från Alingsås och vi är nu framme vid Grustorps Plantskola. Här är det ekologiskt och hållbart som gäller. Vi börjar vårt besök med att gå runt i skogsträdgårdspartiet. Valnöt, kastanj, fruktträd och bärbuskar samsas om utrymmet med ätbara perenner. Innan vi kom hit visste vi inte att både funkia och daglilja är ätbara! Växthuset och woodlandpartiet väcker vårt intresse och de frigående hönsen vill också ha vår uppmärksamhet. Deras fridfulla kacklande passar så bra in i omgivningen. I den välsorterade gårdsbutiken stillas vårt lystmäte efter närodlat. Vi passar på att köpa med oss både grönsaker, honung, ägg och en fin fågelholk som kommer påminna oss om det här härliga stället. Vi sitter ner en stund vid dammen innan det är dags att resa vidare.

Pollinatörernas paradis i Grustorp. Foto: Malva Adrell

Dagens andra besöksmål är ett eldorado för oss som älskar dahlior. Vi ska nämligen till Dahlias by Linn som ligger 20 minuter ifrån Hökerum, närmare bestämt i Ljung. Trädgården ligger mitt i kyrkbyn Od. Här finns tusen och åter tusen blommande plantor. Vad sägs om 800 dahlior? Vi går runt i färgprakten och det känns nästan overkligt, så vackert är det. Vi passar även på att besöka butiken Crea Diem som ligger precis intill och där hittar vi ett fint urval av lockande trädgårdsböcker, Innan vi åker så ringer vi nästa besöksmål och förbokar en fikakorg.

Dahlior i sin fulla prakt. Foto: Dahlias by Linn

Nu tar vi oss vidare i mellanskogsbygdgen mellan forna Älvsborg och Skaraborg och till Wardins, dagens tredje besöksmål. Här finns en visningsträdgård som är en plats för njutning, inspiration och glädje. Precis som hos Grustorp så är det hållbart, ekologiskt och odling efter permakulturens principer som gäller här. Odlingarna omfattar både traditionella bär och grönsaker men även tex importerade saskatoonbär. Ett bär som näringsmässigt påminner om blåbär och som kan ätas både rått, tillagat eller torkat. Tänk vad vi får lära oss! Hos Wardins har vi glädjen att bekanta oss med gårdens djur såsom höns, katt, hund och getter. Och i luften flyger både bin och fjärilar. Våra kära pollinerare uppskattar verkligen odlingarna av blommor och kryddväxter. Vi vill självklart ha med oss lite gott hem och det är extra roligt att vi kan få skörda själva de bär och grönsaker vi önskar köpa. Nu är det dags att avnjuta den förbokade fikakorgen och vi hittar en underbar och lite undanskymd plats för ändamålet. Innan vi drar vidare läser vi om de kålgårdsvandringar som arrangeras och det lägger vi på minnet, precis som informationen om att det finns ställplatser för husbil alternativt plats för tält, om man som besökare vill stanna lite längre.

Solrosor i Wardins odlingar. Foto: Malva Adrell
Resans sista besöksmål ligger i det som kallas Änglagårdsland och heter Årås säteri. Nu befinner vi oss mellan sjöarna Jogen och Vållern i östra delen av Ulricehamns kommun. Säteriet har anor från 1400-talet och under drygt 200 år var säteriet i ätten Gyllenstiernas ägo. Med tiden förföll egendomen och parken växte igen. Kvarnen förföll och hade det inte varit för bygdegårdsföreningen så hade vi kanske inte haft denna plats att besöka. 1983 köpte föreningen kvarnen och ett omfattande och krävande renoveringsarbete påbörjades. Än idag är aktiviteten hög och nu stoltserar platsen med vandrarhem, handelsbod och sommarcafé. Här finns även konferensmöjligheter. Steg för steg återskapas den forna herrgårdsmiljön. Trädgården är imponerande men inte färdig. Här arbetas det febrilt och trädgården kan besökas under caféets öppettider. Vi njuter av hela atmosfären och för oss som gillar att vandra och cykla så finns det fina möjligheter till det precis runt knuten. Den vackra omgivande naturen har inspirerat regissören Colin Nutley till de populära Änglagårdsfilmerna. Det är förklaringen till varför det kallas Änglagårdsland.  Årås kvarn är en härlig plats att besöka och för den som vågar och vill kan man bo en natt på vandrarhemmet, men det sägs att det spökar i ett av rummen (jag avslöjar dock inte i vilket).